SME

Šéf červených autobusov: Cenová vojna vydrží ešte veľmi dlho

Na autobusovej linke medzi Bratislavou a Viedňou jazdia traja dopravcovia. Okrem Slovak Lines aj RegioJet českého podnikateľa Radima Jančuru a Blaguss.

Generálny riaditeľ spoločnosti Slovak Lines Peter Sádovský. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Vlaky zadarmo presunuli časť cestujúcich z autobusov do vlakov. PETER SÁDOVSKÝ v rozhovore pre SME hovorí, že z autobusov odišli najmä študenti a pracujúci. Ide o tých, ktorým vlak okrem výšky cestovného prináša službu porovnateľnú s autobusom. „Ľudia si vyberajú formu dopravy, ktorá im garantuje spoľahlivosť. Ak je to lacnejšie, je to výborné. Ak nie, radšej si priplatíme, keď vie dopravca garantovať spoľahlivosť,“ konštatoval Sádovský.

Ako ovplyvnilo bezplatné cestovné vo vlakoch autobusovú dopravu?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Vlaky zadarmo odlákali isté množstvo cestujúcich v diaľkovej doprave, ovplyvnilo to nielen nás, ale všetkých dopravcov na Slovensku. Posledné zverejnené čísla zo Zväzu autobusovej dopravy hovoria  o poklese 12,7 percenta. Číslo sa zdá vysoké, ale skutočný dosah je nízky. V diaľkovej doprave sa význam autobusov preceňuje. Dnes už takmer neexistuje, zredukovala sa, keďže sa už dávno prestala dotovať. Ľudia postupne prestúpili aj do áut.“

 

Ako sa dá zmeniť to, aby ľudia prestúpili z áut do verejnej dopravy?

„Len autobusmi to neurobíme, potrebujeme kombináciu s ďalšími krokmi. Aj keď podporným faktom je, že všetky podniky autobusovej dopravy investovali nemalé peniaze do obnovy vozového parku a renovácie staníc, toto nemôže byť koniec. Ešte stále je čo robiť. Ide napríklad o zatraktívnenie cenníka, vpustiť doň prvky obchodu. Veľký priestor vidíme v obsluhe zákazníka cez moderné nástroje ako internet či aplikácie pre smartfóny. Cestujúcich do autobusov môže priviesť kombinácia kvalitnej dobrej ponuky a istých reštriktívnych opatrení. Atraktívna ponuka znamená jasné cestovné poriadky, dobrý a spoľahlivý servis.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pravidelne treba investovať do všetkých segmentov dopravy – do staníc či súvisiacich služieb. Môžete mať peknú budovu stanice, ale ak nemáte toaletu, stánok s občerstvením, je to stále nedostatočné. Keď hovoríme o reštriktívnej politike, tak napríklad o parkovacej politike sa stále iba diskutuje. V centrách miest by ceny parkovného mali byť nasadené vysoko, aby odrádzali od celodenného parkovania autom. Na tento účel by zase mali slúžiť vyhradené parkoviská za rozumné ceny umiestnené inde.“

Nie je to tým, že u nás sa doprava vníma skôr ako doprava pre chudobných, hoci na Západe je to inak?

„Áno, tento dojem môže vznikať. Sociálne siete často evokujú, že napríklad cestovanie vlakmi zadarmo sa týka nižších sociálnych skupín obyvateľstva. Ceny sa môžu nasadzovať rôzne. Čím nižšie ich zvolíte, tým viac ľudí motivujete, aby cestovali."

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4ACV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu