SME

Auxt hovorí o obchvate Košíc, Prešova a Branisku, za cenami si stojí

Druhá rúra Braniska je podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti nevyhnutná.

Šéf NDS Róbert Auxt.Šéf NDS Róbert Auxt. (Zdroj: Anna Košuthová)

BRATISLAVA. Výstavba severovýchodného obchvatu Košíc, juhozápadného obchvatu Prešova ako aj druhej rúry tunela Branisko sú podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) nevyhnutnosťou a nemajú alternatívu, ak má mať Slovensko dobudovanú diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Pokiaľ ide o dostavbu druhej rúry Braniska, otázka nestojí tak, či ju stavať, ale kedy. Nárast intenzít dopravy je nespochybniteľný, nech by aj doprava rástla ako za posledných desať rokov (o 5,58 % ročne), druhá rúra by aj v tomto prípade mala stáť okolo roku 2025. Znamená to, že začiatok výstavby je otázkou niekoľkých rokov. To je jadrom debaty,“ povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt.

SkryťVypnúť reklamu

Desaťtisíce áut denne

Nárast dopravy okrem prognózy NDS predpokladá aj technická štúdia pre úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh. Tá projektuje dopravné zaťaženie na rok 2025 na úseku diaľnice D1 Svinia - Prešov na úrovni 21 810 vozidiel denne.

Tento úsek sa nachádza medzi východným portálom tunela Branisko a západným vjazdom do mesta Prešov a dá sa predpokladať, že tieto vozidlá prejdú aj spomínaným Braniskom.

Napriek tomu, že daná technická štúdia prognózuje o 2 586 vozidiel menej ako prognóza NDS v tuneli Branisko v roku 2025, stále ide o priemernú intenzitu vyššiu ako 20-tisíc vozidiel denne.

"Druhá rúra Braniska nemá alternatívu. Ak nechceme dopravný kolaps a absolútne odstrihnutie východu, druhá rúra by mala vodičom slúžiť najneskôr v roku 2025. Prvá rúra bude mať vtedy za sebou viac ako dvadsať rokov užívania a potrebuje generálnu opravu. Doprava teda pôjde istý čas aj tak jednou rúrou, kým sa pôvodný úsek Braniska nezrekonštruuje," zdôraznil Auxt.

SkryťVypnúť reklamu

Za cenami si stojí

Medializovaná informácia, že sedemkilometrový úsek autostrády v úseku Braniska bude stáť vyše 50 mil. eur na kilometer, nie je podľa šéfa diaľničiarov pravdivá.

V sume potrebnej na výstavbu druhej rúry Braniska vo výške 350 mil. eur je totiž zahrnutá aj kompletná rekonštrukcia existujúcej rúry vo výške 115 mil. eur.

Náklady na kilometer novej diaľnice tak budú asi 33,6 mil. eur, čo podľa NDS nevybočuje zo štandardu výstavby podobných úsekov aj v zahraničí (70 % úseku tvorí tunel).

Auxt zdôraznil, že ak niekto druhú rúru odmieta, odmieta súvislú diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami. Toto podľa neho nie je o "value for money" (hodnota za peniaze), ale o sedliackom rozume.

"S výnimkou úseku D1 Turany - Hubová a druhej rúry Braniska sú rozostavané všetky úseky D1. Po dokončení úseku D1 Turany – Hubová by tak ostal medzi Košicami, Prešovom a hlavným mestom jediný lievik v podobe chýbajúcej druhej rúry Braniska," upozornil Auxt.

SkryťVypnúť reklamu

O druhej rúre nechce diskutovať

Bez druhej rúry by podľa generálneho riaditeľa NDS generálna oprava existujúceho tunela znamenala pre motoristov nepredstaviteľné problémy. Aj preto vydal príkaz na obnovenie prípravy výstavby druhej rúry Braniska.

"Skôr či neskôr sa do toho jednoducho pustiť musíme. Nie na základe emócií, ale na základe faktov. Plnohodnotný rozvoj východného Slovenska je bez kompletného Braniska nemysliteľný," tvrdí Auxt.

Obchádzková trasa tunela Branisko vedie cez pôvodnú cestu horským priechodom, ktorý si vyžaduje rekonštrukciu, alebo sa tiahne 32 kilometrov cez Žehru, Spišské Vlachy, Krompachy, Kluknavu, Víťaz a Široké.

"Ak sa máme tváriť, že Branisko v plnom profile ani len netreba dobudovať, ktorý väčší investor bude vôbec premýšľať nad východným Slovenskom ako ideálnym miestom pre svoju investíciu? Všetky väčšie spoločnosti fungujú na metóde riadenia logistiky systémom just-in-time. Bez plynulej premávky cez Branisko región východného Slovenska neprichádza pre takýchto investorov ani len do úvahy,“ poznamenal Auxt.

SkryťVypnúť reklamu

"Neexistencia diaľničného úseku v plnom profile po Prešov a Košice spôsobuje, že východné Slovensko je v očiach potenciálnych investorov oproti západnému Slovensku vnímané ako región druhej kategórie," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 709
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 010
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 849
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 109
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 021
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 735
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 017
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 879
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 585
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 403
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 384
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 188
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 879
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 585
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 403
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 384
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 188
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu