BRATISLAVA. Termín na dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami sa môže predĺžiť až na rok 2026. Vyplýva to zo správy, ktorú preložila Národná diaľničná spoločnosť, ktorú posudzovali enviromentalisti z hľadiska vplyvov na životné prostredie.
Dokončenie diaľnice sa môže podľa správy predĺžiť a to v závislosti od toho, kadiaľ autostráda medzi slovenskými metropolami povedie. Podľa najnovších informácií by mohla byť dostavba posledného úseku D1 Turany - Hubová pri Ružomberku ukončená až o desať rokov.
Dva varianty
Všetko závisí od toho, kadiaľ nakoniec diaľnica povedie. Vo zverejnenej správe sa počíta s dvoma variantmi. Prvý ráta s tým, že by časť diaľnice v úseku Turany - Hubová viedla prevažne cez údolie rieky.
Takéto riešenie by ale znamenalo, že diaľnica povedie cez chránenú prírodu, navyše, postaviť diaľnicu naprieč údolím Váhu, kde sa sanoval zosunutý svah, by bolo finančne náročné.
Druhá možnosť počíta s tým, že by diaľnica viedla prevažne v tuneloch, kde sa počíta s tunelmi Korbeľka a Havran. Ak by sa štát priklonil k tomuto variantu, znamenalo by to, že by sa museli prekresliť a zmeniť pôvodné plány.
Pokiaľ by štát mohol postaviť diaľnicu podľa prvého variantu, teda cez údolie Váhu, diaľnicu by mohol začať stavať najskôr v roku 2019 a práce by sa ukončili v roku 2023.
Ak ale bude musieť raziť nový tunel Korbeľka v dĺžne takmer šesť kilometrov, s výstavbou bude môcť začať najskôr v roku 2021 a práce na úseku by sa tak skončili až v roku 2026.
"Predpokladaná doba výstavby diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová v prvom variante je vzhľadom na náročné podmienky 44 mesiacov, pričom rozhodujúce sú diaľničné tunely," píše sa v správe. V prípade budovania dlhého tunela Korbeľka je však potrebné počítať s dlhšou dobou výstavby, a to až 66 mesiacov.
Pohyblivé termíny
Termíny na odovzdanie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami sa posúvali už niekoľkokrát. Ešte v roku 2007 bol premiér Robert Fico (Smer) počas jeho prvého vládnutia presvedčený, že diaľnica bude dokončená do roku 2010.
Prepojiť západné a východné Slovensko sa však do tohto termínu nepodarilo. Vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny koncom roka 2008 priznal, že tento termín vláda nestihne s dodatkom, že autostráda bude najskôr dokončená v roku 2012.
Ako dôvod uviedol najmä fakt, že do toho času sa vláde nepodarilo podpísať koncesnú zmluvu na prvý úsek diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom.
V roku 2011 sa termín na dostavbu diaľnice D1 opäť posúval. "Súvislá diaľnica naprieč Slovenskom by mala byť najneskôr v roku 2017," tvrdil vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH).
Vtedy kompletnú D1 odďaľoval najmä drahý tunel Višňové, o ktorom sa predpokladalo, že sa bude stavať aspoň päť rokov. Nie je postavený dodnes, prvé kilometre prerazili začiatkom tohto roka.
Problematický úsek
Posledné odhady počítali s dokončením diaľnice v roku 2019, no aj tento dátum sa v priebehu niekoľkých mesiacov tohto roka posúval. Už v marci bolo jasné, že do tohto termínu sa diaľnica medzi Bratislavou a Košicami nedokončí, otázny bol aj termín 2020.
Dôvodom pochybností bolo nové posudzovanie enviromentalistov. Aktuálne sa preto rieši úsek Turany - Hubová v dĺžke 13,6 kilometra.
Už začiatkom roka sa teda počítalo s tým, že ak by bolo potrebné robiť výrazné zmeny v pôvodne plánovanej povrchovej trase údolím Váhu, diaľnica sa odovzdá niekoľko rokov po roku 2020.
„Máme historickú príležitosť v tomto volebnom období dokončiť túto diaľnicu po všetkých peripetiách po 40 rokoch,“ tvrdil v apríli minister dopravy za Sieť Roman Brecely.
V máji priznal, že sa to do roku 2020 nebude stíhať. Ako problém uviedol práve spomínaný úsek Turany - Hubová. Súčasný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt nedávno v rozhovore pre SME priznal, že celá diaľnica by sa mohla dokončiť v rokoch 2023 až 2024.