SME

Vo vyúčtovaní vlakov zadarmo štát zabudol zarátať náklady na nové spoje

Podľa Desany Mertinkovej, šéfredaktorky Železničnej revue dotácia pre ZSSK za minulý rok dosiahne 238,3 milióna eur.

(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Štát vyčíslil náklady na bezplatnú vlakovú osobnú prepravu pre študentov a dôchodcov v dotovaných vlakoch za minulý rok na 14,33 milióna eur, ale predstavuje to len medziročný výpadok tržieb štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) z cestovného v dotovaných vlakoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Upozornila na to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková s tým, že do tohto vyúčtovania "zabudli“ úradníci započítať náklady na 105 nových vlakových spojov, ktoré pribudli v minuloročnom cestovom poriadku v súvislosti so zavedením bezplatnej prepravy.

SkryťVypnúť reklamu

Rezort priznal doplatok

"Dnes sa síce tvária, že tieto vlaky nesúvisia s bezplatnou prepravu, ale kedysi tvrdili presný opak," uviedla pre agentúru SITA Mertinková.

Aj preto je podľa odborníčky na železničnú dopravu celková dotácia pre ZSSK na prevádzku dotovaných vlakov za minulý rok vyššia o 24,2 milióna eur ako v roku 2014. Vtedy bola zase medziročne vyššia o 1,5 milióna eur, lebo vlaky zadarmo začali fungovať od 17. novembra 2014.

"Štát poskytuje prevádzkovú dotáciu pre ZSSK v dvoch krokoch. Najprv určí zálohovú ročnú platbu a potom v nasledujúcom roku pri vyúčtovaní zmluvy aj doplatok za nekrytú stratu. Napríklad, vlani predstavovala zálohová platba pre ZSSK 209,6 milióna eur a bola už zvýšená o 12 miliónov eur na bezplatnú prepravu. Pred niekoľkými dňami rezort dopravy priznal ZSSK aj doplatok 28,75 milióna eur," informovala Mertinková.

SkryťVypnúť reklamu

Celková dotácia pre ZSSK za minulý rok tak podľa nej dosiahne 238,3 milióna eur. V roku 2014 to bolo 214,2 milióna eur a rok predtým 212,6 milióna eur.

"Na očakávaný zvýšený záujem cestujúcich reaguje ministerstvo aj zvýšením počtu vlakov, ktoré si objednáva vo verejnom záujme,“ informoval rezort dopravy k zavedeniu bezplatnej vlakovej prepravy na sklonku roku 2014. Podobné vyhlásenie poskytla vtedy aj ZSSK.

"Železničná spoločnosť Slovensko pridá 105 nových vlakových spojení. Dôvodom navýšenia dopravy je rozšírenie kapacity vlakov po zvýšení záujmu verejnosti v súvislosti so zavedením bezplatnej dopravy pre študentov a dôchodcov od 17. novembra 2014," uviedol vtedy štátny vlakový osobný dopravca.

Mertinková ďalej uviedla, že tiež nie je celkom jasné, ako dospeli úradníci k spomínanej sume nákladov na bezplatnú vlakovú prepravu za minulý rok v objeme 14,33 milióna eur. "Podľa ročnej závierky uverejnenej v registri účtovných závierok klesli vlani tržby ZSSK z cestovného o 19,248 milióna eur. Ak výpadok v dotovaných vlakoch predstavuje 14,33 milióna eur, tak výpadok tržieb v komerčných IC vlakoch by mal byť takmer 5 miliónov eur," poznamenala šéfredaktorka Železničnej revue.

SkryťVypnúť reklamu

"Potom je však ťažké uveriť, že strata ZSSK z tohto komerčného produktu sa medziročne nezmenila a zostala na úrovni roka 2014, teda 1,2 milióna eur," dodala.

Dotácie na osobnú dopravu sa zvyšujú

Do nákladov na bezplatnú prepravu v dotovaných vlakoch za minulý rok treba podľa expertky tiež zahrnúť zvýšenie dotácie pre súkromného dopravcu RegioJet, a. s. na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárna o 1,1 milióna eur.

"Táto suma pokrýva výpadok tržieb RegioJetu z cestovného a zvýšenie prepravnej kapacity nasadzovaním zdvojených súprav v dopravnej špičke. Celková úhrada pre RegioJet vlani predstavovala takmer 8,4 milióna eur," priblížila Mertinková.

Celkové náklady štátu na dotovanú osobnú vlakovú dopravu sa tak podľa odborníčky vlani zvýšili o 25,3 milióna eur a dosiahli 246,7 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad, Rakúske spolkové železnice ÖBB dostali vlani na prevádzku osobných vlakov dotáciu 930,6 milióna eur (o 278 percent viac). ZSSK pritom obsluhuje asi 3 400 kilometrov tratí a ÖBB 4 800 kilometrov tratí (o 41 percent viac).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 237
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 554
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 008
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 850
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 273
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 659
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 151
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 201
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 387
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 522
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 259
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 348
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 659
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 151
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 201
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 387
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 522
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 259
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 348
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu