SME

Potvrdili rekordnú pokutu pre Rajo za spolčovanie s reťazcami

Pokutu dostalo spolu osem reťazcov, ale len Billa vinu priznala. Obchodníkov usvedčujú zhabané e-maily. Rajo dostalo pokutu asi štyri milióny eur.

Ilustračné foto. (Zdroj: Rajo)

Aktualizované o rozhodnutie Rady Protimonopolného úradu.

BRATISLAVA. Obchodná sieť Carrefour predávala v auguste 2014 štvrťkilové maslo Rajo za 1,69 eura. Keď sa zákazníci prešli do obchodov Tesco alebo Billa, toto maslo tam lacnejšie nenašli. Aj mlieko a smotana od Raja mali v rôznych obchodoch podobnú cenovku.

Protimonopolnému úradu sa takáto dlhoročná cenová stabilita zdala podozrivá a ešte v roku 2013 začal skúmať, ako funguje predaj mliečnych výrobkov. Výsledok? Pokuta v súhrnne za 10,3 milióna eur pre deväť firiem, čo je jedna z najvyšších sankcií v histórii úradu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyšetrovanie totiž ukázalo, že najvýznamnejšia tuzemská mliekareň Rajo mala s najväčšími obchodnými sieťami tajnú dohodu o pultových cenách. Aj zdanlivo zľavnená cena v akciovom letáku bola iba dôsledkom vopred premyslenej dohody, ktorú zastrešilo Rajo.

Úrad pokutu udelil ešte v júni 2016, firmy sa proti rozhodnutiu odvolali. Teraz pokutu potvrdila aj Rada Protimonopolného úradu. Firmy majú možnosť sa ešte brániť aj na súde.

Billa sa priznala, ostatní to popierajú

Billa, Carrefour, CBA, Coop Jednota, Moja Samoška, Kaufland, Terno a Tesco tak zväčša iba predstierali, že pri predaji značkového masla, mlieka a smotany od Raja naozaj bojujú o zákazníka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Obchodníci neboli tlačení do toho, aby ceny základných mliečnych produktov znižovali. Spotrebitelia ich preto preplácali.

„Systém fungovania a komunikácie medzi účastníkmi konania (sú nimi Rajo a obchodné reťazce, pozn. red.) spôsoboval, že produkty sa na trhu predávali za vyššie ceny, ako by to bolo v prípade fungovania efektívnej hospodárskej súťaže,“ píše Protimonopolný úrad.

Väčšina reťazcov sa na pultových cenách s Rajom dohadovala prinajmenšom od mája 2009 do februára 2014, Moja Samoška sa pridala v apríli 2013.

Úrad podnikateľov usvedčil najmä vďaka e-mailom, ktoré zhabal pri raziách.

Korešpondencia potvrdzuje, že Rajo koordinovalo pultové ceny svojho mlieka, masla a smotany. Správy naznačujú, že Rajo aj niektoré obchodné reťazce vedeli, že takáto dohoda je protizákonná.

Rajo napriek tomu vinu popiera a tvrdí, že obvinenia sú vykonštruované.

Sedem pokutovaných reťazcov vinu popiera tiež. Len Billa sa priznala, vďaka čomu zaplatí polovičnú pokutu.

Ako to fungovalo

Protimonopolný úrad (PMÚ) zhrnul vyšetrovanie v rozsiahlom 300-stranovom rozhodnutí, ktoré denníku SME poskytol podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Obchodné reťazce podľa vyšetrovanie medzi sebou neuzatvorili kartel, teda nedohadovali sa na cenách priamo. Prostredníkom bola mliekareň, ktorá dohadovala, kto odkedy aké cenovky nasadí na mlieko, maslo a smotanu.

Rajo podľa výsledkov vyšetrovania vedelo, aké marže majú reťazce na jeho mliečnych výrobkoch. Keď teda chceli meniť pultovú cenu, ozvali sa do Raja a mliekareň im znížila nákupnú cenu produktu tak, aby si reťazec udržal svoju maržu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C48Q3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu