SME

Slovenský AeroMobil nemá byť len hračkou pre miliardárov

Počas nášho predsedníctva bude vo vstupnej hale Rady Európskej únie prezentovaný slovenský aeromobil.

Aeromobil.Aeromobil. (Zdroj: TASR)

BRUSEL. Počas celého júla bude vo vstupnej hale Rady Európskej únie v Bruseli pútať pozornosť AeroMobil, lietajúce auto zo Slovenska. Je súčasťou vizuálnej prezentácie, ktorá reprezentuje polročné slovenské predsedníctvo v Rade EÚ.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo štvrtok, na oficiálnom otvorení výstavy, ktorú predstavil šéf slovenskej diplomacie Miroslav Lajčák boli prítomní aj jeho autori, vývojár Štefan Klein a spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti AeroMobil Juraj Vaculík.

V Bruseli je vystavený prototyp AeroMobil 3.0, ktorý úspešne absolvoval všetky letové skúšky. Nie je to však presný model stroja, ktorý by mal ísť o dva roky do výroby.

SkryťVypnúť reklamu

Uvidia ho tisícky ľudí

Štefan Klein v rozhovore pre TASR pripomenul, že stroj musí prejsť prísnou vývojovou hierarchiou leteckého priemyslu od predprototypu, cez prototyp, nultú sériu a nakoniec sériu do výroby.

"Teraz sa pripravuje a skonštruuje nový prototyp, pri ktorom niektoré zlepšenia a poznatky z AeroMobilu 3.0 integrujeme do najnovšieho riešenia," uviedol Klein.

Prípravný tím je teraz podľa neho oveľa väčší a na finalizácii prototypu pracujú ľudia, ktorí zodpovedajú tým najvyšším nárokom kladeným na letecký a na automobilový priemysel. "Ide o nový typ produktu, kde integrácia leteckého a automobilového sveta musí byť na najvyššej úrovni," zdôraznil Klein.

Podľa jeho slov možnosť odprezentovať AeroMobil v Bruseli v budove, cez ktorú mesačne prejdú tisícky ľudí a kde majú prístup zahraničné médiá, je veľkou poctou. A to nielen pre tím ľudí, ktorí tento stroj pripravujú do prevádzky, ale aj pre malé Slovensko, ktoré sa tak môže odprezentovať ako malá krajina schopná vytvárať veľké a veľmi sofistikované veci.

SkryťVypnúť reklamu

Generálny riaditeľ spoločnosti AeroMobil Juraj Vaculík v rozhovore s novinármi pripomenul, že snahou je ponúknuť stroj, ktorý nebude len "hračkou pre miliardárov", ale mal by byť dostupný širokej mase ľudí. Aká bude skutočnosť, ukáže samotný trh, potenciálni záujemcovia však už vedia, že prvá séria lietajúcich áut zo Slovenska bude mať dolet tisíc km, pričom túto vzdialenosť prekoná za 3 - 3,5 hodiny.

"Ak keď je na to ešte skoro odpovedať. Stále sme v štádiu prototypov a testovania rôznych motorov a konfigurácií. Toto ešte nie je do výroby," uviedol na adresu stroja vystaveného v Bruseli, ktorý už dokázal, že lietanie zvládne. Napriek pokračujúcim testom a skúšaniu nových technologických prvkov už vystavený model naznačuje, ako bude vyzerať finálna podoba stroja.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť zatiaľ nezačala prijímať predobjednávky na lietajúce autá, aj keď už vie o zákazníkoch, ktorí by o ne mali záujem.

Chcú zmeniť svet

"Súčasťou našich plánov je, že na budúci rok chceme formalizovať predobjednávky a nejaké zálohy na prvé kusy, s tým, že výroba by mala začať v roku 2018," objasnil situáciu Vaculík.

Podľa Martina Bruncka, šéfa finančného a strategického oddelenia spoločnosti, AeroMobil treba vnímať ako kombináciu klasického auta s lietadlom, ktoré doterajšiu cestnú dopravu zefektívni a zrýchli pri zdolávaní väčších vzdialeností za kratší čas a bez dopravných zápch.

"Máme víziu, že chceme zmeniť svet," priznal Bruncko. Pripomenul, že v mnohých veľkomestách už teraz cestná doprava kolabuje, krajiny už nemajú kde stavať viacej ciest. Cieľom AeroMobilu je ponúknuť nové možnosti cestovania nielen pre bohatých ale aj pre obyčajných ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

"Nie je to niečo, čo bude trvať rok, päť alebo desať rokov, je to do dlhodobejšia vízia. Veď aj obyčajným autám trvalo desaťročia kým sa stali súčasťou bežného života. Pri lietajúcom aute to snáď pôjde rýchlejšie," dodal Bruncko.

AeroMobil v Bruseli a všade tam, kde sa prezentuje, je podľa neho dôkazom, že Slovensko sa veľmi zmodernizovalo, že kráča s dobou a snaží sa ponúknuť svetu projekty, ktoré sú unikátne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu