SME

Jaguar poprel, že by pozastavil výstavbu pri Nitre

Automobilka plánuje na Slovensku preinvestovať 1,4 miliardy eur. S výstavbou závodu chcela začať v priebehu leta.

Výstavba priemyselného parku neďaleko Nitry.Výstavba priemyselného parku neďaleko Nitry. (Zdroj: TASR/Henrich Mišovič)

BRATISLAVA, LONDÝN. Britská automobilka Jaguar Land Rover poprela informácie agentúry Reuters, že by pozastavila výstavbu svojho prvého závodu v kontinentálnej Európe. Automobilka totiž chce neďaleko Nitry postaviť svoj závod za 1,4 miliardy eur, pričom v prvej fáze plánuje zamestnať 2 800 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho hovorkyňa Lisa Palmer pre SME povedala, že práce na novom závode pokračujú vo veľmi dobrom tempe.

"Výsledky referenda neovplyvnia práce," dodala Palmer. 

Referendum o vystúpení Veľkej Británie z Európskej únie sa uskutoční už vo štvrtok. 

SkryťVypnúť reklamu

Ako to bolo

Informáciu o pozastavení prác Jaguaru neďaleko Nitry priniesol web autonews.com s odvolaním sa na interné zdroje britskej automobilky. Pôvodnú správu, ktorú prebral napríklad aj britský denník The Guardian, zverejnila agentúre Reuters.

Médiá napísali, že Jaguar Land Rover, ktorý svoj závod plánuje postaviť neďaleko Nitry, mal pozastaviť jeho výstavbu, ktorú automobilka ohlásila v decembri.

Ak by to tak však bolo, s najväčšou pravdepodobnosťou by prvé autá nezišli z linky závodu Jaguaru v Nitre v januári 2018, ako sa pôvodne plánovalo.

To by v praxi znamenalo prvé dopady prípadného brexitu na Slovensko len deň pred konečným rozhodnutím, či Veľká Británia Úniu opustí alebo nie. 

Štát ešte pred zverejnením stanoviska samotnej automobilky ostával pokojný. Podľa informácií splnomocnenca vlády pre strategické parky Viktora Stromčeka zo Smeru Jaguar Land Rover neprehodnocuje svoju investíciu na Slovensku a všetky práce pokračujú podľa harmonogramu.

SkryťVypnúť reklamu

Práce na pozemku, kde Jaguar má stáť, naďalej pokračujú, hovorí nitriansky mestský poslanec Pavel Varga. Práce sú podľa neho menej intenzívnejšie, ako boli napríklad pred mesiacom alebo tromi. 

Faktom však je, že úpravu priemyselného parku, kde má štvrtá automobilka stáť, pripravuje štát a nie samotná automobilka. 

Najhorší scenár

Pre britskú automobilku, ktorá prichádza na Slovensko, môže mať prípadný Brexit zlé následky.

Jaguar Land Rover odhaduje, že jeho ročný zisk sa do roku 2020 môže znížiť o miliardu libier, teda približne 1,3 miliardy eur. Bude to v prípade, ak Veľká Británia opustí Európsku úniu.

Nejde pritom o jedinú vec, na ktorú sa automobilka plánuje v súvislosti s prípadným Brexitom pozrieť.

Zdroje z prostredia firmy skonštatovali, že Jaguar Land Rover, ktorého sídlo je v stredoanglickom meste Coventry, chce analyzovať aj svoju budúcu kontinentálnu pobočku v Európe.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň sa chce automobilka pozrieť aj na dohodu o prenájme nehnuteľností na pretekárskej dráhe Silverstone. Dôvod? Neistota ohľadom členstva Veľkej Británii v Európskej únii. 

Autonews pripomína, že prípadné ťahy sú súčasťou najhoršieho možného scenára. Tým je, že Briti vo štvrtok odhlasujú odchod krajiny z Európskej únie. 

Pokles príjmov približne o 1,3 miliardy eur by sa uplatnil v tom prípade, že by sa krajina dostala do pravidiel Svetovej obchodnej organizácie pre obchod s Európou, ktoré zahŕňajú 10-percentné clá na vývoz a dovoz tovaru a približne 4-percentné clá na komponenty.

Prečítajte si tiež: Môže si Jaguar po brexite rozmyslieť investíciu pri Nitre? Čítajte 

"V najhoršom prípade nás to môže stáť asi jednu miliardu libier," povedal pre autonews jeden zo zdrojov na otázku, akú stratu Jaguar Land Rover odhaduje vo svojej 89-stranovej správe "Referendum: The View". 

SkryťVypnúť reklamu

Na porovnanie, podnik v poslednom finančnom roku dosiahol zisk pred zdanením 1,6 miliardy libier. 

Spoločnosť potvrdila, že skúma dopady v prípade Brexitu. 

"Ako súčasť nášho štandardného procesu obchodného plánovania sa pravidelne pozeráme na makro-ekonomický a geopolitický vývoj vo svete," napísala automobilka vo svojom vyhlásení pre špecializovaný web.

Zároveň dodala, že dopady prípadného Brexitu analyzovali ako každá iná zodpovedná spoločnosť. "Nediskutujeme o podrobnostiach o všetkých interných analýzach podniku," dodala automobilka.

Zásah do trhu

Ak by Briti vo štvrtok rozhodli o odchode krajiny z Európskej únie, išlo by o veľkú ranu pre ožívajúci automobilový priemysel v krajine. Do roku 2020 chcela Veľká Británia vyrábať približne dva milióny áut.

SkryťVypnúť reklamu

Na porovnanie, vlani sa vo Veľkej Británii podľa autonews.com vyrobilo 1,6 milióna áut, z toho každé tretie bolo od Jaguaru. Ten pritom prechádza zásadnými zmenami. 

Len prednedávnom totiž otvoril svoj zámorský závod v Brazílii a jeden má aj v Číne. Zásah prípadného Brexitu však môže zbrzdiť aj ďalšie investície. 

Len vlani v decembri Jaguar Land Rover oznámil dohodu o vybudovaní nového závodu na Slovensku za približne 1,4 miliardy eur s ročnou produkciou asi 300-tisíc áut.

Dôvodom jeho rozhodnutia pre investíciu pri Nitre bol aj fakt, aby sa automobilka mohla lepšie vysporiadať s výkyvmi libry. Podľa zdrojov, ktoré cituje autonews.com, sa však Slovensko obávať nemusí. Závod sa má napriek omeškaniu aj v prípade Brexitu spustiť. 

Zdroje tiež skonštatovali, že rozhodnutie o okruhu Silverstone sa odložilo až po referende. 

SkryťVypnúť reklamu

Kancelária v Bruseli?

Jednou z variant, ako udržať vzťahy s Európskou úniou, by pre automobilku bolo, aby si otvorilo svoju kanceláriu mimo Veľkej Británie. 

Do hry prichádzal Brusel, ako aj Luxemburg. Samotná spoločnosť však tieto informácie poprela. Ako Jaguar skonštatoval vo svojom stanovisku, automobilka je britskou spoločnosťou a centrálu udrží v krajine. 

Generálny riaditeľ automobilky Ralph Speth sa vyslovil za udržanie Veľkej Británie v Európskej únii. On, ako aj ďalšie automobilky, varovali pred odchodom krajiny z Únie. 

"Naše výrobky budú menej konkurencieschopné v Európskej únii," dodal Speth.

Za zotrvanie krajiny v Únii sa vyslovil aj šéf Nissanu Carlos Ghosn. Nissan prevádzkuje v severoanglickom Sunderlande veľký závod.

SkryťVypnúť reklamu

Tí, ktorí podporujú Brexit, hovoria, že Veľká Británia by mala mať schopnosť vyjednať nižšie poplatky na vývoz áut do Nemecka a Veľkej Británie. Nemecké a francúzske modely sú totiž veľmi obľúbené u britských šoférov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 065
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 876
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 612
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 935
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 099
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 116
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 272
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 685
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 013
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 430
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 447
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 266
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 272
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 685
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 013
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 430
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 447
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 266
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu