SME

Vláda svoj program nenaplní, diaľnicu do Košíc do roku 2020 nedokončí

Chýbajúci úsek diaľnice D1 Turany - Hubová pre problémy so zosuvom pôdy sa bude stavať pravdepodobne s tunelom Korbeľka.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: flickr(/c/European Roads)

BRATISLAVA. Chýbajúci úsek diaľnice D1 Turany - Hubová pre problémy so zosuvom pôdy sa bude stavať pravdepodobne s tunelom Korbeľka. Predpokladá to minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely (nominant za Sieť). Po rokovaní vlády v stredu informoval, že na základe analýz s najväčšou pravdepodobnosťou pristúpia k variantu výstavby spomínaného úseku diaľnice s tunelom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Štúdia dopadov je na ministerstve životného prostredia. Urobíme všetko preto, aby sme práce na tomto úseku čo najviac urýchlili a mohli ho odovzdať motoristom čo najskôr," povedal Brecely s tým, že počas prípravy programového vyhlásenia vlády uvažovali ešte o povrchovom variante trasy diaľnice údolím Váhu.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami bude podľa ministra dokončená do roku 2020, ale bez komplikovaného úseku Turany - Hubová, kde sa vyskytli nepredpokladané problémy. "Zvažujeme všetky možné alternatívy," uviedol Brecely.

Ďaleko za rokom 2020

V prípade rozhodnutia o zmene trasy s tunelom Korbeľka (5 851 metrov) sa príprava a výstavba D1 Turany - Hubová (pôvodne 13,6 kilometra) môže výrazne predĺžiť o niekoľko rokov po roku 2020.

Niektorí experti hovoria, že by diaľničný úsek na severe Slovenska mohol byť dokončený až do roku 2025. Do roku 2020 by pravdepodobne nebol hotový ani v prípade realizácie pôvodného povrchového variantu s dvoma kratšími tunelmi Rojkov (1 810 metrov) a Havran (2 820 metrov).

Viaceré médiá, vrátane agentúry SITA ešte v polovici apríla informovali o nereálnosti zámeru novej vlády dokončiť hlavnú domácu diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020. Dôvodom sú práve problémy s úsekom Turany - Hubová.

SkryťVypnúť reklamu

Do štyroch rokov by mali byť postupne odovzdané tri rozostavané úseky D1 medzi Žilinou a Ružomberkom - Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km) a Hubová - Ivachnová (15,3 km). Dovtedy by mal byť hotový aj juhozápadný obchvat Prešova (7,9 km). Ten sa však ešte nezačal stavať, keďže súťaž sa pre námietky predĺžila a zatiaľ nie je uzavretá.

Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Pavol Kováčik potvrdil, že dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020 už nie je reálne.

"Ak bude vybraný variant s tunelom Korbeľka, tak jeho objektívna lehota výstavby je dlhšia než povrchového úseku," povedal nedávno Kováčik pre agentúru SITA. Výstavba by sa tak predĺžila za rok 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Posudzovanie vplyvov stavby úseku na životné prostredie (EIA) sa blíži k záveru. "Verím, že ministerstvo životného prostredia v priebehu niekoľkých mesiacov ukončí celý proces EIA, ktorý trval niekoľko rokov," uviedol Kováčik.

Chýba druhá rúra Braniska

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a. s. v Žiline Ľubomír Palčák označil dokončenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami za nespochybniteľnú prioritu.

Predpokladá však, že sa tak stane niekoľko rokov po roku 2020 práve pre problematický úsek D1 Turany - Hubová. Na tento úsek navyše nie sú alokované financie v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Vláda by podľa experta mohla využiť na tento projekt napríklad peniaze zo zdrojov Európskej únie z iných operačných programov, kde by sa nevyužili. "Možnosť využiť PPP pri tomto projekte veľmi nevidím," uviedol Palčák pre agentúru SITA.

SkryťVypnúť reklamu

"Zároveň sa stále zabúda na druhý profil a tubus tunela Branisko, bez ktorého nemôžeme hovoriť o kompletnej D1 z Bratislavy do Košíc," uviedol pre agentúru SITA predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Začať s výstavbou ľavého pásu úseku D1 Beharovce - Branisko v dĺžke 7,3 kilometra, vrátane ľavej rúry tunela (4 932 metrov) plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a. s. predbežne v roku 2020 alebo neskôr.
 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 696
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 910
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 258
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 092
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 841
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 771
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 080
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 880
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 080
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 880
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu