BRATISLAVA. Našli ste si na internete peknú sedačku, klikli na tlačidlo „kúpiť“, ale nakoniec vám nepasovala do obývačky?
Majitelia e-shopov to musia akceptovať, sedačku zobrať späť a vrátiť vám peniaze. Platí to pri väčšine výrobkov, niektoré sa však vrátiť či reklamovať nedajú. Aké majú e-shopy povinnosti?
Nesedí, nevonia, nehrá
Pri vracaní tovaru treba rozlišovať odstúpenie od zmluvy a reklamáciu. Sú to dve rozličné veci s inými lehotami a pravidlami.
Ak ste si objednali sveter či kávovar, no po rozbalení sa vám buď nepáči,alebo ste zistili, že ho nepotrebujete, môžete odstúpiť od zmluvy a bez dôvodu ich vrátiť. Nezáleží na tom, že sú funkčné a presne podľa opisu, máte na to jednoducho právo.
Odstúpiť od zmluvy môžete do štrnástich dní, odkedy ste tovar prevzali. Môžete to urobiť listom alebo e-mailom. Do textu treba napísať meno, priezvisko, adresu, v prípade podnikateľa aj obchodné meno, sídlo či e-mail.
Nesmie tam chýbať jednoznačné vyjadrenie, od ktorej zmluvy chcete odstúpiť, kedy ste si tovar objednali a kedy ho prijali. Vzorový formulár by mali mať e-shopy aj na svojich stránkach, káže im to zákon.
Len čo obchod dostane žiadosť, začína sa mu počítať štrnásť dní. Do tých musí človeku vrátiť všetky peniaze, ktoré od neho prijal. Vrátane poštovného a balného, ktoré pri objednávke zaplatil.
„Takisto kupujúci je povinný do štrnástich dní od odstúpenia odoslať alebo odovzdať predávajúcemu tovar,“ vraví advokátka bpv Braun Partners Iva Hulmanová. Náklady na poštu si v tomto prípade človek hradí sám.